Pelle P:s nya

Curres blogg

Nya Maxi 1200 kommer till Öppna Varv

pellemaxi

Föregående vecka var Pelle Petterson värd och guide ombord på sin nyaste konstruktion Maxi 1200. Pelle själv och Seilas observante utsände Axel Nissen-Lie rapporterar att båten fungerar fint.
Den är mera en snabb cruiser jämförbar med en Hallberg-Rassy 372 och i viss mån Dehler 38 än en Xp 38. Testbåten på Mallorca hade tillochmed bogpropeller, berättar Axel efter att ha känt på 1200:an både i lätt och mellanvind.

Axel fortsätter: Båten kändes styv med 2,30 meters köl, låg lätt och bra på rodret och med bra balans. Kort sagt en klart behaglig båt att segla.

 Mest intryck på Axel gjorde dock inredningen designad av Tony Castro. 

k170wip

Den är mycket bra disponerad med stor toalett och praktiskt pentry, U-soffa om styrbord och vanlig soffa mittemot. En hel del skåp och lådor och räcken talar också för att båten fungerar till sjöss.
Däremot tyckte Axel inte att sittbrunnen fungerar optimalt med storskotet till en punkt och en vinsch i mitten av sittbrunnen.

maxi1200

Han fann att det inte heller var helt på topp att trimma storen, kicken stängde seglet i lätt vind och gav för mycket twist i frisk trots kick. Pelle är medveten om problemet och en justering är på gång. Det stora fasta sittbrunnsbordet gör det trångt för en aktiv besättning. Även vinscharnas placering kan diskuteras, tryggt att ha dem inne i sittbrunnen, men inte perfekt i slagen då man måste stå bakåtvänd för att skota, tycker Axel.

Finishfreaks noterar att Maxi 1200 har riktig, inte teknisk teak som i Xp 38, eller teakstil på interiörmaterialet som i Dehler 38, att en innervägg längs sidorna skapar djup och en angenäm känsla av gemyt.

Utförandet är lite likt en Nimbus, och Maxi 1200 är ingen förklädd cruiser som Dehler 38/Hanse 385 tycker jag, säger Axel. i den kommande rapporten i sin trovärdiga tidning för seglare, berättar Axel mer i detalj hur han uppfattade Maxi 1200. Köp den när testet kommer- eller innan - och få bra koll på hur nya segelbåtar fungerar.

Delphiavarvet, som bygger Maxi, saknar representant i Sverige och Norge, likväl kommer Maxi 1200 enligt Pelle Petterson att visas i Ellös på öppna varv i augusti.

Här är bakgrunden till Maxi 1200 så som Axel beskriver den på www.seilas.no:
 
Delphia overtok Maxi fra Najad i 2012. Maxi 1200 er den første nye modellen fra Delphia. Båten ble lansert under Dusseldorf i januar, og blir i disse dager testet av journalister fra hele verden i Palma, Mallorca.

Det er imponerende av Delphia å legge så mye ressurser i å utvikle en ny båt, forteller Pelle Petterson til Seilas.

Europas gigant

Delphia har bygget båter i 25 år, og er i dag et av Europas største verft. Verftet har nå 700 medarbeidere og har ansatt over 100 nye siste året. Årsproduksjonen ligger på 1500 båter, hvor kun 300 av disse er seilbåter. 95 prosent av produksjonen går til eksport.

Delphia ble startet av brødrene Piotr and Wojciech Kot i 1990. Deres første båt var Sportina 680 som i dag er for polakker det samme som Maxi 77 var for oss.

Ekte seilere

Med på testen var også gründeren Wojciech Kot. Han finansierte sin første seilbåt ved å selge blomster. Nå bruker han så mye tid som mulig om bord i sin Delphia 47, og seilte i vinter fra Sør Afrika til Europa. Neste sommer er planen hans en tur til Svalbard.

maxibak

Fornøyd konstruktør

83 år gamle Pelle Petterson koste seg i sin nye konstruksjon. De siste årene har han seilt Maxi 1300, en båt med mange likheter. Maxi 1200 er konstruert etter hans ønsker og erfaringer fra den tre fots større seilbåten.

Maxi 1200 er laget for å kunne seiles shorthanded, og det har de klart. Cockpiten er optimalisert for familieseiling.

– Jeg er veldig godt fornøyd med håndverket og byggekvaliteten. Vi skal gjøre noen små justeringen i cockpiten, men ellers er det meste slik jeg hadde håpet på, forteller konstruktøren.

Axel Nissen-Lie/Seilas och Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer