Den vackra andungen

Curres blogg:

Vilken är vårens blankaste båt?

LarsLiljestrand

Nu råder högtryck för att få båtarna klara till sjösättningen. Inför Årets Högtid pågår som alltid samma spännande race – blir båten blankast i hamnen? Särskilt starkt är detta driv bland ägare till träbåtar, där blänket i friborden brukar berätta hur pass intresserad man är.

Ett av de bästa ställena i Stockholm för att beundra båtar som vårdas väl, är Vikingarnas Segelsällskap på Djurgården. Antalet träbåtar i hamnen fortsatt så många att de har en egen brygga. Utmed den kan man (efter att ha fått koden till grinden) strosa sakta, sniffa, sukta och säga en sådan båt skulle jag vilja ha.

aniitraOm det inte vore för allt jobb, säger de flesta. Men en träbåt kostar mycket mindre än en plastbåt och överskottet kan läggas på att låta ett varv sköta båten. Dessutom är stoltheten extraordinär att äga en träbåt då den har en historia. Förr gick man till en konstruktör med sina idéer, beställde bygget på ett varv och tog emot en raritet ett år senare.

Eller också beställde man en klass eller entypsbåt, i Stockholm gärna en Mälarbåt, skärgårdskryssare, en Nordisk Folkbåt eller en R-båt. På Västkusten gällde kostrar, kust och havskryssare, Drake, Andunge, 5:5:a.

I år återstår en runda på Västkusten i båtrustartider, för det har blivit många timmar på Bullandö Marina med min Folkbåt, Och i helgen ett par timmar på trivsamma Vikingarnas SS.

Den här veckan ska det Bullandö igen, och Djurö på Värmdö. På Djurö finns Winberg & Co och Djurö Båtvarv, som har hand om kustens allra tjusigaste trähavskryssare - Regina, Brilliant, Vagabonde och Anitra.

Sedan, om ett par veckor, är det dags för tävlingen Sveriges blankaste båt. Alla som har en, alla som vet om en, alla som ser en, är välkomna med förslag. Det blir inget stipendium, men väl en viss bok om testade segelbåtar i pris. Plus privilegiet att få båten porträtterad i detta forum.

niolager

För att starta denna inofficiella tävling kan jag berätta om en Andunge vi fick nöjet att beundra på Vikingarnas i helgen. Ägaren Lars Liljestrand tog hjälp av Stockholms Båtsnickeri och fick sitt smycke renoverat. I det projektet ingick lackning med nio (!) lager av snickeriets Frida Landqvist med deras italienska lack Stoppani. Resultatet? Fantastiskt! Helt slätt, inte en rinning, inte en fridag (torr yta), inte ett dammkorn finns i den spegelblanka ytan.

Vagabonde

Vem kan slå den finishen? Det skulle kunna vara Enderleinritade 54-fotaren Vagabonde från 1957 och S & S ritade 48-fotaren Anitra från 1959, som varje vår lackas av fransyskan Bulle Helardot. Hon har Handlaget och är fenomen inom sitt gebit.

En båtägare, med helgerna på sig för kan knappast jämföras med proffs. Men att försöka få finish duger bra. Så är det för egen del på min numera 58 -åriga Folkbåt och för min båtbitne kompis Hasse Himbert med kostern Lovisa från 1897.

Båda kör vi med den holländska lacken Epifanes, som kostar multum, men som jag använder efter att ha sett resultatet hos Erikssons på Ingmarsö, Mats Snickare på Tjörn, Christina och Johnny Andersson på Lilla Kålviks Varv och de båda varven på Djurö.

Nog sagt – kom med förslag på Årets Blankaste Båt. Om cirka en månad ska resultatet meddelas. I ”juryn” ingår Calle Thomeé med Ängsvikens Båtsnickeri ett ungt träbåtsproffs, som hjälper mig Folkan och Hasse som är en hejare på att få till det han tar sig för.

Med detta sagt vill jag göra reklam för två storys i landets ledande tidning för fixare - Praktiskt Båtägande. En är om Hasses kaxiga koster Lovisa och en om Andungen. Köp tidningen, läs och börja längta efter att skaffa en fin träbåt och att få hamnens blankaste båt.

Blankplast 2

Välkommen också med tips om hur du fått båten blank. Enkomponents eller tvåkomponentslack? Rondell, planslip eller för hand? Och på plastbåtar - vilka trix och preparat ger max finish?

Curt Gelin

 

Sittbrunnenfilmer