Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Shogun 50 börjar bli kar

_DSC3332.jpg

Shogun 50 börjar bli klar, sjösättning blir förhoppningsvis i midsommarveckan. Riggens leverans avgör när det är dags.

Södergrenritade Shogun 50, byggs som bekant på beställlning på Rosättra Båtvarv och beräknas bli klar i juni. Vid besöket i början av i maj passades däcket in mot skrovet, med sånär pefrekt passform. Innan dess var költrumman på plats, motorn isatt, basinredningen klädd med ljus ek, teaken i sittbrunnen lagd och peket tillverkat.

Läs mer: Shogun 50 börjar bli kar

Trolleritrick från Ellös

Nu har Hallberg-Rassy lättat på täcket om vad man kommer med – en ny 40-fotare- Hallberg-Rassy 40C. Som sig bör får den nya dubbla roder, trespridarerigg och maxade utrymmen. "Trolleri med utrymmena" säger varvet och pekar på att komforten blir som på 44:an. Plus att prestandan blir på topp för en långfärdsbåt och att sittbrunnen är identisk med 44:an. Det sista är extrabra gjort på en 40-fotare.

HR40Csytheticimage8.jpg

Läs mer: Trolleritrick från Ellös

Glada miner hos Arcona/Najad

Sail Yard.jpg'

Najad 395 nr 4 är under produktion i Uddevalla och byggs enligt metoden locket av. 

Med fyra Arcona 435, tre Arcona 465 Carbon och Najad 395 nr 4 under produktion hos Sail Yard i Uddevalla råder glada miner på landets nyaste och modernaste båtfabrik.

- Orders in på hösten gör läget ljust för Arcona/Najad. Vi har bättre orderingång än förra året och har beställare som tänker segla långt, berättar Magnus Lundgren på Arcona och kan peka på en maxad Arcona 465 Carbon.

Läs mer: Glada miner hos Arcona/Najad

Ny Hallberg-Rassy till Öppet Varv

NY HR.jpg

Stärkta av god försäljning av bland annat 57:an  ärfrågan vad nästa storlek för Hallberg-Rassy blir? På Öppet Varv kommer svaret. 

Trogen traditionen presenterar Hallberg-Rassy en ny modell på Öppet Varv i Ellös - igen. Förra året hade 57:an premiär, 2017, visade man 340 och 2016 44:an.Vad det blir den här gången säger Magnus Rassy helt enligt sin tradition : Den som lever får se.

- Visst har vi annonserat sedan i januari att det var sista chansen att beställa en HR 40 i början av april. Men det betyder inte att den nya blir i samma storlek. Många faktorer avgör, men i stort anpassar vi varje ny modell till vad tiden ger för möjligheter och till de förväntningar och krav som gäller. 

Vi har haft framgång med HR 44, HR 340 och HR 57, de står för 90 procent av vår försäljning och det har gett utrymme för att ta fram årets nyhet, meddelar Magnus Rassy.

Stilen med dubbla roder, reslig rigg och pockande prestanda ser ut att ha skapat en trend, den lockar yngre med lust för prestanda. Vid mitt besök före påsk låg HR 44 nr 25 klar i hamnen utrustad med kolfibersegel och konventionell rigg. Ägaren med kappseglingsbakgrund gjorde en extraordinär analys av egenskaper, byggsätt och utrustning inför köpet, helt i enlighet med gammal god båttestaremetodik. Och valde ut varvets Frersritade 44:a

En annan HR 44 ska visa vad den förmår i ÅFOR. Den har membranrullsegel och är utrustad för långsegling, som ägaren planerar att påbörja nästa år. En seger enligt SRS skulle sannolikt förändra synen på ett vinnande koncept hos alla bitna. Men vem skulle inte vilja forsa runt Gotland med elvinschar, elverk, värme i sittbrunnen, färska frallor från elugnen och kunna kolla konkurrenterna akteröver? Knappseglare vann ÅFOR vore en drömrubrik.

 

 

 

 

 

Mässans maffigaste - Shogun 50

S 50.jpg

På Rosättra Båtvarv byggs den skarpaste prestandabåt som sett dagens ljus i Sverige - Shogun 50.

Trots att det finns otaliga prestandabåtar att välja på för kunniga sehlare finns några som vill ha en helt egen båt. De gör som på träbåtstiden, ber en konstruktör rita, beställer båten på ett duktigt varv och väntar sedan spänt på leveransen. Så ligger det till med en ny 50 fots racer - cruiser, som stockholmaren Mats Bergryd har beställt. Han bad hösten 2017 Håkan Södergren att rita och Rosättra Varv bygga en efter egna idéer - Shogun Yachts  50. 

Läs mer: Mässans maffigaste - Shogun 50

Bästa dagen?

Varhelst man kommer finns pigga deviser att ta del av. Den här hittade jag i ett skyltfönster i Gibraltar i samband med en segling därifrån till Las Pamas med More för något år sedan. Frågan är med andra ord vad som tar mest på orken - en tuff dag på jobbet ellet en hård dag på havet?

 

Bättre.png

Vad skulle du föredra? Kom till Sail Yacht Societys monter på Allt för Sjön och berätta.

Linjett 43 dragplåster på Allt för Sjön

 

Linjett 43.jpg

Våldsamt välförtjänt valdes Linjett 43 till Årets Segelbåt i Sverige 2016. I nästa vecka är den på Mässan.

För första gången på många år ställer Rosättra Båtvarv ut på en inomhusmässa. Och då gör varvet det med besked, man tar Linjett 43 till Allt för Sjön i Älvsjö, som startar om en vecka, det vill säga 1 mars. Då kan alla vänner av klassiskt, upfinningsrikt detaljarbete och glimrande, klassiskt utförande i båtar njuta - och jämföra. För Arcona ställer ut sin nya 435, vilket ger en svårslagen chans att se vad dessa två toppvarv kan prestera och vad som skiljer ifråga om inriktning, recept och byggsätt. Vilken skulle du helst vilja ha?

Men inte nog med dessa godbitar, projektchefen för Allt för Sjön, Hanse Thorslund kan sträcka på sig lite extra också med tanke på att Hallberg-Rassy ställer ut sin nya 57-fotare och därmed slår storleksrekordet på Mässan. För Sveriges starkaste varv gav förra årets Stockholmsmässa sådan utdelning, att man bestämde sig för att återvända. 

Genom att Najad visar 395 och Arcona sin 38-fotare kan man konstatera att uttalandet nästan stämmer som storseglaren och Swanagenten Klabbe Nylöf sade när Allt för Sjön öppnade 2016 - Segelbåtarna kommer tillbaka. Bara en importbåt är med, Jeanneu 440 via charterinvestfirman Navigare. Men vare sig Bavaria, Hanse, Beneteau, Dehler eller Dufour deltar, vilket kanske är ett tecken i tiden, de med råd skaffar sig svenskt i Sverige.

Besökare på Allt för Sjön kommer också att kunna se en veritabel best till segelbåt på 50 fo t-  i modell. Båten ifråga är än så länge omgärdad av visst hemlighetsmakeri, men efter två besök på varvet i Stockholms närhet, vet jag att bygget är i full gång, att skrov och däck är klara, inredningen på väg att komma på plats och seglen beställda. Inom kort kan jag berätta mer om den kanske uppkäftigaste segelbåt som tagits fram i vårt land och med det ovanliga mottot "byggd lokalt."

Inför Allt för Sjön öppnnande har mässans pigga medieavdelning producerat en kortfilm med Rosättras Markus Gustafsson i huvudrollen. Den ligger på mässans hemsida www.alltforsjon.se

Med andra ord - besök Allt för Sjön och ta del av allt som kommer att hända inom svensk segling 2019.

Curt Gelin

Prestanda plus kvalitet ger framåt varv flyt

Fortsatt goda tider får framåt varv att vrida upp nyhetstakten. Hit hör X-Yachts, som kommer med en ny modell kring 40 fot -  X 4.0 i sommar. Med den har detta duktiga danska varv tre program igång med sammanlagt 14 modeller. Varvet firar i år att det var 40 år sedan man startade med nätta, lätta, snabba X-79, vars genombrott skedde med seger i min One Of a Kind Regatta i Lysekil 1979. Sedan dess har X-Yachts blivit ett sorts riktmärke för många som vill ha snygga, snabba, starka båtar. 2012 köpte danske IT-miljardären Ib Kunoe 51 procent av varvet och satte in kapital som gett en räcka nya modeller. 2017 omsatte X-Yachts 16,31 MDKK, gjorde en vinst på 856 000 DKK och hade 103 anställda.

X4.0 Render 2.jpg

Nya X 4.0 kan bli varvets nya  bästsäljare med sina snygga linjer och lyckade proportioner.

Läs mer: Prestanda plus kvalitet ger framåt varv flyt

Nya båtar billigare än begagande

Oc 30.1.jpeg

Nya Oceanis 30.1 ersätter gamla Oceanis 31 med smalare och högre skrov och fylligt förskepp. 

Ocean 30.jpeg

Genom att dra ut kojerna till skrovsidan blir salongen maximalt stor i nya Oceanis 30.1. 

Boot i Dusseldorf pågår för fullt och visar en ny pigg trend - båtar mellan 30 och 35 fot med priser som kan konkurrera med begagnade båtar. Ett bidrag är nya Oceanis 30.1 med linjer lånade från Oceanis 46.1, slankare skrov än gamla 31:an, stor skrovruta, dubbla roder och maxad inredning. Förskeppet är fylligt och har ett slag för att få storförpik. Priset är inte bekant, men troligen hamnar Oceanis 30.1 lägre än föregångare, kanske neråt 80 - 90 000 €. Mått: 8,99 x 2,99 m. Vikt 4 000 kg, djup 1,80 m, segel 39,5 kvm med selftacker. www.yachtsale.se

Viko 35.jpeg

Italiensk design, polska ambitioner har resulterat i en prisbomb tänkt att konkurrera med begagnat. 

Viko 35.jpg

Prydlig rättframt planerad inredning, rundade hörn, durkfast bord och aktertoalett ingår i Viko S 35.

Årets sensation heter Viko S 35, designad av italienaren Sergio Lupoli och byggd i Polen av Viko Yachts. För bara 60 900 € säljer varvet de första tio exemplaren och vill på så sätt konkurrera med begagnade 34 - 36-fotare. Som ofta med prisbombare är utrustningen mager, så en semestermässig båt landar sannolikt 50 - 60 procent högre. Oavsett, har Viko 35 utseendet för sig och data antyder en rolig båt att segla. Mått: 10,88 x 3,74 m. Djup 1,95 m. Vikt 5 200 kg, segel 63,8 kvm. www.vikoyachts.com

J 99.jpg

J/99 är senaste tillskottet i J/Boats stora program. Tänkt för fartbitna shorthandseglare som söker en stark och styv ny båt.

J/Boats är mästare på snabba, lätta, starka båtar. I år har man nyheten J/99, etiketterad som en Sports Yacht eller Offshore Speedster och tänkt att passa för shorthandsegling. Ett eller två roder rorkult, peke ingår i receptet. Varvet framhåller att inredningen är bekväm i form av bra ståhöjd, dubbla akterkabiner, toalett föröver, framåtvänt kartbord och L-format pentry. Masten mitt i bordet, raka hörn och synlig plast är dock fortfarande som i andra J/Boats. Mått: 9,99 x 3,40 m. Vikt 3 800 kg. www.marstrandyachts.com

Speedo.jpeg

För egensinniga ägare är holländska dagseglaren Speedlounger 8500 tänkt. 

 

SpeedLou.jpg

Sittbrunnen är så stor att varvet kallar den lounge. Den stora ratten går attt flytta i sidled. 

Speedlounger 8500 är en särdeles futuristisk nyhet, en dagseglare från FCY Design i Holland där skrovet har dubbla slag, negativ stäv och språng. och ruff med stor takruta. Därtill är den byggd i aluminium. Varvet har byggt båten för egensinniga ägare och den stora sittbrunnen vill man ska ses som en lounge. Praktiskt segelplan med focken och codeseglet på var sin rulle. lågt fäst bom ochn imget häckstag bör bedåra banbrytare. Mått:8,50 x 3,08 m. Djup 1,60 m, vikt 2 150 kg, segel 46 kvm. www.alufleet.nl

 

 

 

Äntligen - seger för mot strömmen

a_a7db9b535b.jpeg

Med sina moderata fribord och snabba linjer visar Arcona 435 att svenskt tänk och mot strömmen kan vinna pris. 

I helgen tillkännagavs vilka båtar som tilldelats priset European Yacht of the Year 2019 och i kategorin prestandabåtar vann välförtänt Arcona 435. Stefan Qviberg i saligt minne, och Torgny Jansson, Arconas skapare, fick utmärkelsen för 435 i konkurrens med X 4.6 och Grand Soleil 48.

Läs mer: Äntligen - seger för mot strömmen

Kappseglingen tappar - vänd trenden

_DSC1855.jpg

Kappseglingar på två som Nordic Yachts Open går emot trenden och drar allt fler deltagare -  125 båtar kom 2018. Foto: Hans Himbert.

"Antalet deltagare minskar, sporten har blivit allt mer polariserad, utslagningen är hård och om man inte vinner ens kappsegling i hemmaviken, så bränner man ut sig och lämnar seglingen  helt. Även nöjesseglarna blir färre för att segling tar tid och kostar pengar" "Antalet deltagare minskar, sporten har blivit allt mer polariserad, utslagningen är hård och om man inte vinner ens kappsegling i hemmaviken, så bränner man ut sig och lämnar seglingen  helt. Även nöjesseglarna blir färre för att segling tar tid och kostar pengar"

Beska besked som kom fram på Seglarträffen i höstas, Seglarförbundets årliga träff för klubbar och funktionärer. Men det finns många som inte fäljer strömmen, utan tvårtom har stor gjädje av att kappsegla. Jag möter allt fler bitna par, föräldrar som övertalas kappsegla av sina unga och allt fler drivna kvinnor som gillar spänningen och gemenskapen kappsegling ger. 

Här är några som trotsar trenden och snappar att kappsegling är detsamma som ett leva väl. Gör detsamma - kappsegla mycket.

Läs mer: Kappseglingen tappar - vänd trenden

Sittbrunnenfilmer