Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Sista svenska 12:an såld

1 Clipper.jpg

12:an Clipper har sedan 2002 legat i Öregrund och förfallit, låg infrusen i Neglingeviken förra vintern, men topprenoveras nu till VM 2019.

I november blev det klart att Clipper, 12:an som legat i Öregrund sedan 2002 har sålts till Kanada. Ny ägare är Eric Jespersen f d världsmästarei Starbåt, båtbyggare och gast på Canada I och II i America´s Cup 1983 och 1987. Till VM i Newport 2019 är dock Hugo Stenbeck, anmäld som rorsman. I och med köpet försvinner sista svenska 12:an utomlands. Men innan leverans renoveras och målas Clipper om på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden - varvets största uppdrag i vinter. All inredning och elektronik har tagits ur, vilket lättat båten med över ett ton. Men de gamla kaffekvarnarna till vinschar blir kvar, sa Eric Jespersen när han besökte varvets fredagsfika nyligen.

Läs mer: Sista svenska 12:an såld

Swan forsar på

Nautor´s Swan med sin italienske ägare Leonardo Ferragamo tar det ingalunda pianissimo. Efter framgång med Club Swan 50 (25 sålda), Swan 78 t vå ex sjösatta i somras, Swan 65 som får premiär i Dusseldorf, nya Club Swan 36 (6 sålda) och en Club Swan 125 i produktion, introducerar det berömda finska varvet nu även Swan 120. 

swan120-open-1000x500.jpg

Detta är bara renderingar med kvinnan på badplattformen och inget foto, men de verklighetstrogna skisserna visar hur stor en Swan 120 fot är.

Läs mer: Swan forsar på

Hallberg-Rassy 57 testad: Snudd på perfektion

HR57sailing.jpg

Maffig! Åtta knop på kryssen i sommarbris gör HR 57 till en äkta milätare. Notera bogvågen - lik en prestandabåt. Foto: Magnus Rassy

57 fot båt är en bjässe och nya Hallberg-Rassy 57 bamsig för sina 57 fot. Men en av de bästa för längre seglingar, en sann drömbåt för alla med längtan efter de stora haven. Snudd på perfektion blev mitt intryck efter att ha seglat 57:an i 10-12 m/sek en gråkylig dag utanför Hermanö.

Läs mer: Hallberg-Rassy 57 testad: Snudd på perfektion

En ursäkt till tjejerna som tog ÅFOR med storm

Gloria ÅFOR.jpg

Grand Soleil 50:an Gloria kördes som en ren kvinnosatsning i ÅFOR i somras. Ann Samnegård skeppade.

I somras körde 20 tjejer två Grand Soleil 50:or i ÅFOR och fullföljde trots de hårdaste vindarna på många år. Med bravur skrev jag i en artikel i Bullandö News om deras insats. Men nu har jag fått veta att min kvinnosyn är förlegad, att jaq tänker hierarkiskt och är sexistisk. Den erfarenheten är ny för min del och oförskylld. Tanken var att lyfta fram två friska tjej/kvinnosatsningar, aldrig att nedvärdera kvinnor som kappseglar.

Nu behöver jag göra en pudel, be om ursäkt till de 20 på Gloria och Victoria för några olyckliga formuleringar i artikeln. Jag skulle ha sagt personer och besättning genomgående, för det spelar de facto ingen roll om en båt kappseglas av tjejer/kvinnor eller grabbar/män, jämlikhet uppstår av att var och en har en uppgift ombord oavsett tillhörighet.

Läs mer: En ursäkt till tjejerna som tog ÅFOR med storm

Rekord som vanligt för Nordic Yachts Open

_DSC1901.jpg

Fina M 22 Colibri styrde Kristina Lundevall lugnt och höll hela 100 båtar bakom sig med hjälp av slipad taktik från årets SM-seger.

Vissa får till det - varje gång. Med vädret, med arrangemanget, med tempot, med stämningen och med antalet deltagare. Paradexemplet är Nordic Yachts Open från Bullandö, denna segling på två arrangerad av Värmdö Jolleseglare i lördags. Den gick precis som 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 och 2017 i skönt väder i meningen behaglig temperatur och vänliga vindar. 125 båtar anmälde sig ocn hela 119 kom i mål, varav en seglades av Kristina Lundevall och hennes sjuårig dotter Anna.  Kristina styrde Mälar 22 Colibri  lika snabbt som säkert och blev 12:a!

Läs mer: Rekord som vanligt för Nordic Yachts Open

Applåder i Nynäshamn

R0lf.jpg

Rolf Erixon vann - igen - i lördags och fick förtjänt applåder. Men längst och högst applåderades Nynäshamns SS för sin beslutsamhet.

Hur ofta hör man applåder som inte verkar vilja ta slut för en kappseglingsarrangör? Svaret är sällan eller kanske aldrig. Men i lördags i Nynäshamn hände det. När prisutdelningen var avklarad, utbröt en spontan, lång applåd för Nynäshamns Yacht Club för deras beslutsamhet att genomföra sin skärgårdssegling utan den tidigare bilfirman som sponsor.Hur ofta hör man applåder som inte verkar vilja ta slut för en kappseglingsarrangör? Svaret är sällan eller kanske aldrig. Men i lördags i Nynäshamn hände det. När prisutdelningen var avklarad, utbröt en spontan, lång applåd för Nynäshamns Yacht Club för deras beslutsamhet att genomföra sin skärgårdssegling utan den tidigare bilfirman som sponsor.

Läs mer: Applåder i Nynäshamn

Tiden ute för Bavaria?

2018-05-22-Bavaria-Produktion-Auftragsplan.jpg

Produktionsplanen går ut på att bygga 24 båtar under september, även om ingen ny finanisär dykt upp.

Ingen köpare har ännu tagit över bankrutta Bavaria Yachtbau. Men det hindrar inte fabriken från att planera för att bygga 24 segel och motorbåtar i september. Den siffran kan jämföras med de 60, som fabrikens temporäre VD Tobias Brinkmann uppgav levererades i juni.

Läs mer: Tiden ute för Bavaria?

Ellös vinner över Marstrand

IMG_1362.jpg

Tack vare begagnat från framåt förmedlare finns fler fina segelbåtar att se på i Ellös än i Marstrand. Foto: Aron Borg

En snabb visit i Ellös visade att X-Yachts, Faurby, Arcona, Hanse, Beneteau och Jeanneau övergett Öppet Varv för Marstrand. Och att varken Dehler, Dufour eller Bavaria ställer ut i Marstrand.

- Vi valde Marstrand för att alla andra är där, sade Thomas Hougaard på Faurby som förklaring.

- Dom verkar blyga, vågar inte ge besked, tycker Mellie Rassy, som engagerat och entusiastiskt försökt få tidigare utställare till Ellös.

Läs mer: Ellös vinner över Marstrand

Mobba motorbåtsmarodörerna

Krock 2.jpg

Så här illa gick det i helgen när en motorbåtsmarodör missade att hålla koll.  

Efter en sommar med mycket segling och en hel del transporter för motor med min Folkbåt, en klassisk, men numera ganska liten segelbåt.blev storleksförhållandet blir extra tydligt vid möten med många motorbåtar. Antingen skopade jag in massor av sjö från deras svall nmär jag låg på kryss ch kröngde. Eller också blev jag osäker på om de alls såg mig.

 

Läs mer: Mobba motorbåtsmarodörerna

Osäkerhet när Circe gick på grund

Circegrund.jpg

När 57-fotaren Circe gick på grundet Gungan NO Kalken under Sandhamnsregattan uppstod till en början osäkerhet efter Maydayanropet frän Circe, om

vad man som deltagare kunde göra för att undsätta besättning och båt. De som resolut och rådigt tog ner seglen. vände och bistod var havskryssaren Hambo med Thomas Häggström, Ö 10 Velella med Dan Hellaström och SK 75 Trumph med Magnus Swahn. Här berättar Magnus hur han upplevde situationen i hopp om att lärdomar kanske kan dras.

Läs mer: Osäkerhet när Circe gick på grund

Svår grundstötning när kaxiga klassiker möttes i Sandhamn

Grund 2.jpg

57 fotaren Circe gick på grundet Gungan och kom inte loss, varpå besättnigen skickade Mayday på VHF:en.

Knappt hade värmen i dubbel mening lagt sig från hundraåringarnas regatta Mariefred förrän det var dags för Sveriges kaxigaste klassiska segelbåtar att drabba samman på nytt. Den här gången i Sandhamnregattan, dit KSSS lyckades locka 25 granna byggen, bland andra tjusiga 57-fotaren Circe. Men hennes deltagande hade kunnat bli hennes första och sista i denna anrika regatta, en svår grundstötning tvingade besättningen att skicka Mayday.

Läs mer: Svår grundstötning när kaxiga klassiker möttes i Sandhamn

Sittbrunnenfilmer