Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Sverige tredje störst i ARC-rallyt

När ARC-rallyt från Las Palmas till St Lucia startade idag söndag, var svenskbåtarna tredje flest med 19 ekipage och cirka 200 personer, som gör turen över Atlanten. Av dem har en del betalat en slant för att uppleva äventyret och känslan att se obruten horisont i 20 dagar eller mer.

Högst mål har havskapp-esset Mikael Ryking med sin potenta Open 40 Talanta - han vill vinna och har med sig en stark besättning som ska stå på. Hans tänk har Niklas Krantz lagt ut i ett videoreportage.

 

Läs mer: Sverige tredje störst i ARC-rallyt

Fullt ös mot ARC-starten

1 Fullt ös.JPG

More 55 Athene med ung besättning kämpade väl, seglade fort och nådde Las Palmas på 100 timmar.

I förra veckan mönstrade jag av More 55 Solid White efter att ha seglat med till Las Palmas inför ARC-Rallyt över Atlanten. Igen står jag dock över Atlanten, tror att det blir för långrandigt. Seglingssuget fick dock sitt på 700 sjömil, från Gibraltar till Las Palmas rådde i år igen mycket vind, som mest 34,6 knop och jag fick på nytt vånda när vindvrid gav djup slör och risk för gipp. Räddningen blev att skära och kovända när kursen pekade mot Västindien istället för Kanarieöarna.

Läs mer: Fullt ös mot ARC-starten

Höstens lugnaste regatta – svenskar vann Bavariaklassen

Som seglare är det svårt att få nog, så när godmodige seglarvännen Jan Österman bjöd in att delta i Kroatiens största regatta på hans Bavaria 50, var det lätt att säga ja. Så kom det sig att vi - kosterägare Hans Himbert, Smaragdägare Hans Felixon, Tarac 33 förare Håkan Södergren, Cayenneägaren Mikael Drewert, Archambault 40-gasten Jari Heinonen och jag i egenskap av Folkbåtsseglare, mönstrade på Tessan i Split förra torsdagen.

Läs mer: Höstens lugnaste regatta – svenskar vann Bavariaklassen

Hallberg-Rassy 340 tar Hallberg Rassy 342 på nästan allt

Vad har hänt med konceptet kapabel cruiser? Gör moderna krav på prestanda båttypen bångstyrig att segla? Eller skapar designtekniken bättre och bekvämare båtar att segla? För att få grepp om utvecklingen tog vi ut nya Hallberg-Rassy 340 på en jämförelse mot föregångaren Hallberg-Rassy 342 från 2005 Testet i hård vind och rejäl sjö, visade att mycket har hänt och att nästan allt är ännu bättre. 

Läs mer: Hallberg-Rassy 340 tar Hallberg Rassy 342 på nästan allt

Nya Divan tar för sig

D34 köl.png

Den speciella framåtlutande kölfenen med buybulb syftar till att ge bästa lyft minsta motstånd och störst stabilitet.

 

I lördags var det premiär för nya Diva 34SC (Sports Cruiser) i min hemmahamn Bullandö Marina och även om visningen var till för presumtiva kunder, var andra intresserade på plats välkomna ombord för att inspektera Bernt Lindquists projekt.

Mycket lovar gott på denna nykomling i vad som är den nya trendklassen, där Hallberg-Rassy 340, Dehler 34 Arcona 340 och Linjett 34 redan finns och visar att välseglande 34-fotare ligger i tiden. 

Läs mer: Nya Divan tar för sig

Drömservice inför VO-starten

2017-09-19_12-13-47-620x350.jpg

Var och en av de sju båtarna har fått en översyn som heter duga på Volvo-varvet i Lissabon.

 

Den service som Volvo-varvet i Lissabon ger de sju VO 65:orna, överträffar det mesta som en kappseglare kan drömma om. Båtarna har i dagarna avslutat en minutiös service genom nyordningen sedan förra racet med en centraliserad och obligatorisk ordning. Raceledningen liknar den vid att lämna in sin bil på 50 000 mila service. Skillnaden är bara att få bilar rullar lika långt som VO 65:orna seglar och inte utsätts för samma påfrestningar.

Här berättar varvet vad man gör för att båtarna ska fungera felfritt.  

Läs mer: Drömservice inför VO-starten

VO-visionerna lagda på is

VO 65.jpg

VO 65:orna kommer kanske att få segla ett tredje varv runt jorden sedan visionen om Volvo Super 60 lagts på is.

Som bekant meddelade VD:n för Volvo Ocean Race Mark Turner, i förra veckan oväntat att han hoppar av jobbet nästa år. Anledningen är att visionerna har lagts på is om ny båt, start vartannat år och katamaraner för inshore racen.  Istället pratar Volvo nu om att fortsätta med 65-fotarna på grund av att tiden är för knapp för att hinna förbereda för nyheterna.  

Men frågan är om inte sanningen att racets ägare AB Volvo och Volvo Cars har fått kalla fötter? Sent har de förstått att bygget av åtta foilande 60-fotare, plus dito katamaraner skulle få ske på spekulation ett utlägg på 50 – 60 miljoner Euro.

Till bilden hör att Turner inte fick sålt den åttonde båten till det kommande racet och ovanpå det kanske har fått ge rabatt till team med ideell profil för att få tillräckligt många startande.

Läs mer: VO-visionerna lagda på is

Fler köper nytt men färre kappseglar

Marstrnd.JPG

Mässan i Marstrand resulterade i köpare av nya segelbåtar, ändå minskade deltagandet i kappseglingar 2017.

Försäljningen i höst av nya segelbåtar är den bästa på flera år. Hittills har beståndet fyllts på med 72 båtar och uppgår nu till ca 27 000 exemplar, enligt branschstatistiken. Ändå deltar allt färre i kappseglingar. En koll visar att 2017 ställde 1 344 båtar upp i de 17 vanligaste seglingarna i Stockholm mot 1 362 ekipage under 2016. Ljuspunkten och trendbrytaren är shorthandseglingarna. Sailracing with a friend är ett vinnande koncept, säger statistiken.

Läs mer: Fler köper nytt men färre kappseglar

Ny raket från Kina

FE 37.png

Efter tre säsonger med Fareast 28R tar fabriken i Kina nästa steg. På prisutdelningen för Nordic Yachts Open nyligen presenterade designern Maarten Voogd en Fareast på 37-fot enligt samma recept som 28:an och 31:an. Det betyder lätt skrov, tung djup köl, mycket segel, långt peke, djupt, smalt roder. 4,6 ton är förhoppningen att Fareast 37 ska väga, men specifikationerna är ännu inte spikade.

Dubbla rattar som på skissen blir tillval, eftersom planen är att hålla priset lågt. Första exemplaret är redan sålt till en stockholmsseglare och denna raket till racer ska få världspremiär på Allt för Sjön 2018 – om fem månader.

-       Programmet är tajt, men projekteringen är i full gång, berättade Maarten Voogd.

Mera detaljer kommer om ett par veckor, lovar Mats Runström med Nordic Yachts.

Rekordslakt i största shorthandseglingen

2017-NYO-301.jpg

118 besättningar fick en fin kappsegling i årets största shorthandsegling Nordic Yachts Open från Bullandö.

Rekord! Igen! 118 båtar var anmälda till sjätte upplagan av shorthandseglingen Nordic Yachts Open på Bullandö utanför Stockholm. 102 båtar genomförde seglingen, varav 30 med kvinnor ombord i enlighet med mottot för seglingen : Öppen för alla, ung som gammal, kille eller tjej, man eller kvinna, par, sambo, vänner och/eller släkt.

Läs mer: Rekordslakt i största shorthandseglingen

Nästa superprojekt - Club Swan 125

Under uppehållet i Stockholm för Nord Stream Race fick vänner av Swan veta av folk från Nautor att man sålt hela 20 exemplar av 50:an och har ytterligare båtar på gång. Konceptet entyp och avancerad båt, har med andra ord blivit lyckat. Vilket har lett till nästa osannolika steg i varvets historia.

CS 125.jpg

Club Swan 125 blir nästa superprojekt för Nautor. Renderingarna visar båten mot klipporna i Hobart.

Läs mer: Nästa superprojekt - Club Swan 125

Sittbrunnenfilmer