Förbjuden färg

Den förbjudna miljöfärgen

Kopparbaserad epoxifärg

Den miljövänliga båtbottenfärgen finns. I hela Europa utom i Sverige och tre andra länder. Här är den inte tillåten.

- Det är ju en bra tanke med Kemikalieinspektionen, men resultatet blir så bakvänt, säger Malte Berggren till Sittbrunnen. I snart ett år har han och Jerry Sträng kämpat för att få till ett godkännande av en epoxifärg med inblandad koppar.

- Men nu är vi vid vägs ände, säger han uppgivet när jag träffar honom hemma i Heestrand.Jag får lägga mig med båten vid hans brygga och han bjuder på nybryggt kaffe.

 

 


malteFör att få tillståndet från Kemikalieinspektionen för att sälja en giftig båtbottenfärg måste man betala 70 000 kronor till KI. Och det var inget problem för kompanjonerna, som såg framför sig ett företag med marina produkter i Sverige. Malte är entreprenören som återvände till hembygden från konsultande och ledarcoaching i huvudstaden. Nu utvecklar/bygger han miljöanpassade hus i ett fd stenbrott.

jerryJerry är kemist och gammal miljöpartist. Så gammal att han var med och startade partiet i västsverige.Färgen finns redan i Sverige. Den säljs illegalt, man lär kunna få båtar från de svenska plastbåtsvarven levererade med kopparepoxi och man kan förstås åka till Norge eller Danmark och köpa den.

Färgen är lite krångligare att lägga på första gången, om man tidigare målat med en annan bottenfärg. Först måste man ju slipa rent. Sen ska det blandas bas och härdare med ett fint kopparpulver. Påstrykning i fyra lager, men det ska inte torka emellan, så man kan göra det vid samma tillfälle.

Färgen kostar ungefär dubbelt så mycket som vanlig bottenfärg, men den behöver inte målas om på länge.

För färgen håller i tio år. Och det är ett av problemen. När vännerna konstaterat att de 70 000 för tillståndet inte var nog, ett antal test måste också genomföras för att visa att färgen inte läcker ut koppar i naturen, något som kan kosta mellan fem och femtio miljoner kronor, då gick de till en stor färgleverantör, som redan gjort många av testerna på sin egen färg.

- De var inte alls intresserade när de fick höra att färgen håller så länge, berättar Jerry. De var först när jag sa att ”då går vi väl till nån annan” som de ville höra lite mer.

- Problemet är att det inte är en produkt för något jätteföretag. De tjänar ju inte tillräckligt med pengar på den, säger Malte. Den håller ju påväxten borta mer än i mer än tio år.

- Tvärtom skulle ju en sån färg, om den kom ut på marknaden slå ut en stor del av den nuvarande båtbottenfärgs-försäljningen. Till stor del giftiga zinkbaserade färger som fortfarande får säljas utan tillståndsprövning från KI, trots att man aviserat ett förbud i höst. Som dock med största sannolikhet kommer att överklagas.

Så trots att alla är eniga om att detta skulle vara ett alternativ till dagens giftiga färger; från Kryssarklubben som förordar kopparepoxi till Kemikalieinspektionen själva:

- Kopparbaserad epoxifärg verkar vara en bra lösning, har Kurt Haglund på KI tidigare sagt till Sittbrunnen. Och gentemot Malte och Jerry har han varit väldigt positiv.

Kopparfärgen finns redan.Trots det, så står vännerna där i Heestrand, vid vägs ände. Kanske beslutar EU om någon förändring till 2014, men det står fortfarande skrivet i stjärnorna.

- Kanske vi gör en Islänning, säger Jerry lite kryptiskt.

 - Det hänger ju ihop dels med att stora delar av båtsverige köper eller använder illegal färg, för man struntar i hopplös idioti och färger som fungerar dåligt, förklarar Malte. Och, precis som man nu gör i andra delar av världen revolterar mot det som är rent dumt, mot sunt förnuft och på så sätt får till en förändring.Byråkratin stoppar här utvecklingen: i stället för att stödja sund utveckling blir KI i stället ett stöd för de stora leverantörerna med enbart vinstintressen och man stänger ute mindre eller nya företag, som i det här fallet har mer effektiv, mer miljövänlig, mer skonsam färg och på sikt mer ekonomisk FÖR ALLA ¬. Det har blivit en oligopol marknad för de tre, fyra stora. 

- Vad Jerry menar, fortsätter Malte: Vi svenskar kanske skulle köra en islänning och inte följa riktlinjerna storkapitalet pådyvlat oss med kostbara utredningar som stoppar alla utanför deras krets och de kan i det här fallet fortsätta sälja sina ineffektiva dyra färger sedan inget alternativ finns.

Maltes fiskebåt.Malte har redan målat sin plastade lilla fiskebåt med kopparfärg, för att testa. Men utan att betala de stora pengarna för godkännandet. Ungefär som på Island. Fortsättning följer alldeles säkert på denna historia.

Niklas Krantz

 

För frågor, kontakta gärna

Malte Berggren

Moränvägen 21

+46 70 555 46 45

SE - 457 72 GREBBESTAD

phone +46 525 617 50

www.abtrade.se

Sittbrunnenfilmer