Nya Najad 380 tar inte gamla 410
- Detaljer
- Träffar: 4581
Najad 395 i lovart om Najad 410 från 2015 fick en trendig, kontinental stil för att markera nytänkande och nystart för det anrika varvet.
Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten.
Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten. Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.
Kullavik regerar!
- Detaljer
- Träffar: 1073
Åren går fort och Kullaviks Hamndag har hunnit bli en kär tradition. På Nationaldagen klockan 12 – 15 firas femårsjubileet med massor av aktiviteter i Kullaviks Hamn, belägen allra längst norrut i Halland:
– Utöver det sedvanliga programmet blir det i år också premiär för vår egen swimruntävling, avslöjar Hamndagsgeneralen Ingemar Nordlund, som har bråda dagar med förberedelserna.
Att ringa hem
- Detaljer
- Träffar: 3825
Den blev inte riktigt som vi tänkt, seglingen med Aina mot Centralamerika. I Nicaragua var det risk för pirater, i Costa Rica fanns ingen hamn för segelbåtar och i vikarna i Panama härjade myggor och sandflugor. Dessutom slutade motorn att gå mer än 25 minuter i taget. Så vi drog till skärgården i San Blas i stället.
På skäret vid inloppet till Kingston låg en strandad segelbåt med förseglet fladdrande i passadvinden. Jag gick närmare för att se om det var något som hänt nu, men eftersom ingen människa syntes till och lotsbåten bekymmersfritt passerade förbi drog jag slutsatsen att den legat där länge.
Ny teknik!
- Detaljer
- Träffar: 3359
Det var ju så genomtänkt, tekniken på Hafsorkestern. Och så funkar det inte. Då får man tänka om.
Iridium sattellittelefon verkade ju perfekt. Telefon, gribfiler via Internet och mail. Och sms. Men där ute på Atlanten funkade det ju inte. Och vråldyrt blev det. Så nu har jag bytt till Iridium – men via Garmins nya burk inReach.
Segla till Jamaica!
- Detaljer
- Träffar: 3042
Första natten var jag rätt nervös. Hur skulle jag må om jag inte får sova. Eller om jag inte vaknar och det kommer en båt. Eller pirater från Haiti.
Jag bäddade med mina saltstela 100% kapokkuddar i sittbrunnen. Med huvudet så jag såg plottern med AIS:en. På den ser man mötande båtar ett par timmar innan de dyker upp i verkligheten. Några AIS-lösa fiskare lär inte finnas här i Karibiska sjön, flera tusen meter djup.
Det var min första längre ensamsegling. En natt hade jag testat från södra Guadeloupe till Antigua. Det gick bra, men lite trött var jag på dan när jag kom fram. Nu har jag att göra sex dagar och nätter från den gamla svenskkolonin St Barthelemy till Kingston på Jamaica. Där ska Aina mönstra på igen, för att segla med till Panama.
Metodik hjälper dig köpa bästa begagnade båten
- Detaljer
- Träffar: 4916
Salubryggor som på Öppet Varv i Ellös är ett förträfflligt sätt att få koll på skick kontra pris, särskilt på Västkusten.
Som vanligt nu på våren är utbudet av båtar bra, i skrivande stund finns 1848 segelbåtar på Blocket. Det fina med detta är att du som tänker köpa begagnat har mycket att välja på. Samtidigt brukar bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans svagare kurs.
Samtidigt sägs många bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans kurs. Av de skälen kan en lätt stress infinna sig. Tänk om priserna går upp, tänk om danskar och finländare hinner före? Och tänk om man köper en båt med fel? Men lugn, bara lugn. Det tar ofta månader för en båt att bli såld och med rätt taktik, kommer du att hitta den bästa begagnade segelbåten. Gå på mina förslag och bli en nöjd båtbytare.
Bavaria bankrutt
- Detaljer
- Träffar: 1918
På fredagen kablade tyska nyhetsbyrån German Press Agency ut att Bavaria Yachtbau har ansökt om konkurs sedan fabrikens finansiär det amerikanska riskkapitalbolaget Oaktree Capital sagt upp lånen om enligt uppgift äver hundra miljoner euro. Nyheten kom som en överraskning med tanke på den jättesatsning Bavaria gjorde på Dusseldorfmässan i januari med fler båtar än någon annan i en jättemonter kallad Bavaria World. Dessutom har man utveckla tre nya modeller ritade av Maurtzio Cossutti, en 45-fotare, en 62 fotare och 57:an som kom 2017.
600 personer, varav 150 inom adminstration, riskerar nu att förlora jobbet. Även otaliga leverantörer ligger också i riskzonen att förlora sina fordringar. Enligt uppgifter i tyska tidningar ska dock beställda båtar byggas färdiga och levereras.
Havets zigenare
- Detaljer
- Träffar: 1910
De drar runt i sina segelbåtar, spelar musik, pantomimar, jonglerar och akrobaterar i hamnarna. Havets kulturabetare skulle man också kunna säga.
Jag träffar dem första gången på Smithys butik, bar och gatukök i Portsmouth på Dominica. Vi skulle bara gå förbi och ta en öl och wifia lite innan vi gick vidare till nån restaurang. Men så kom gatumusikanterna som spelade magisk musik. Och vi blev sittande.
Jag ror över till Yanns gula båt och han berättar om hur de seglat från Bretagne för tre år sen, varit på Kanarieöarna och i Senegal, där de visat film från en stor duk de spänt upp i masten. Nu har de samlat ihop tre båtar med olika artister för en stor karibisk slutturné, innan de återvänder hem för att fixa till båten.
Äldre kvalitetsbyggen vårens begagnatkap
- Detaljer
- Träffar: 2461
Finishen i en Hallberg-Rassy 312 går nu att komma över för ca 340 000 kr och är exempel på årets kap.
Trenden på det mesta begagnat är lägre priser och särskilt på kvalitetsbyggen. Det positiva därmed är emellertid att köpare har kanonläge, det har aldrig har varit så fördelaktigt som nu att skaffa sig en traditionell, väl byggd båt. Men det gäller att inte tveka, danska köpare trycker på på Västkusten och finländare på Ostkusten, den låga kronkursen gör att de får 30 procent mer för pengarna än förra året.
Katastrofer och äventyr i Karibien
- Detaljer
- Träffar: 11182
Nu har jag seglat själv några veckor och blivit konfunderat över vad jag gör. Med besättning ombord har det ju varit fullt program, segling, sightseeing och restaurangliv. Nu är det bara jag och allt jag gör är för mig själv.
I svenskkolonien Bequia låg jag en vecka och träffade några bekanta från Viking Explorers, Mårten med Soffi och Mads och Lotta i Looma. Så det var inte ensamt, men jag började ju fundera på vad det är jag håller på med. Att lära känna Västindien är inte min grej, snorkla är väl sådär. Men att segla i de här vattnen är underbart.
Kavata Charlotta seglar mer än många - året om
- Detaljer
- Träffar: 9496
Charlotta Andersson luftar sin Happie när lusten att segla blir stark. Inte ens minusgrader och is på stränderna hindrar henne.
Bland alla seglare jag känner finns några få som är särdeles bitna och inte drar sig för att segla året om. En är Charlotta Andersson, stolt ägare till den Hallberg-Rassy 342 vi testade i höstas mot nya 340. Med 131 nätter ombord förra året och 20 nätter hittills i år, är hon ovanlig. Frågan är hur det är att vara så pass biten och därtill som kvinna? Och att vara helgkrögare på Gullholmen och ha ett kvalificerat vardagsjobb? Följ med till henne mitt i vintern.
Bouwe leder med 8 M - tippar på målfoto mot Dongfeng
- Detaljer
- Träffar: 849
Brunel fortsätter att leda, snittar 22,8 knop, men är försiktiga - vill inte tappa riggen och komma först i mål. Foto Yann Riou/Team Brunel
Vem orkar längst? Och vem vågar gasa mest? De faktorerna kommer att avgöra etappen till Itaji.
Med 800 M till Itaaji pågår igen en duell, nu mellan Brunel, som tog täten i Södra Ishavet och Dongfeng, som idag måndag ligger tvåa, men bara 9 M akterut. Bouwe Bekking tror att det blir tajt hela vägen in i mål, att det kanske kommer att skilja bara en minut mellan hans gula och Coudreliers röda buss, som han kallar båtarna. Men Bouwe vet också att gasa med måtta, att inte riskera riggen eller seglen. Han manar sin besättning att hålla igen, varpå man satte fraktionsgennakern inte den till masttoppen. Vilket ser ut att ha varit rätt drag, man gippade i perfekt tid, drog ifrån Dongfeng några mil.
Läs mer: Bouwe leder med 8 M - tippar på målfoto mot Dongfeng
Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"
- Detaljer
- Träffar: 805
Vestas mastbrott 100 M utanför Falklandsöarna skadade ingen ombord, men har kanske knäckt besättningen.
Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.
Vestas seglade vid tillfället ca 100 M öster om Falklandsöarna, vädret var hårt med 30 knops vind och tre meter sjö. Man seglade med 75 graders infallsvinkel, när masten utan förvarning gick av vid första spridaren.
En ny besvikelse för Vestas, som efter att ha lämpat resterna av riggen överbord för att inte skada båten, nu kör motor mot Falklandsöarna för att överväga om och hur man ska kunna fortsätta i Volvo Ocean Race. Denna intervju med besättningen gjorde Team Vestas PR-kvinna i USA.
Läs mer: Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"
"Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"
- Detaljer
- Träffar: 2448
John Fisher på SHK/Scallywag knockades av storskotet i en orfrivillig gipp, föll överbord, men kunde inte hittas.
På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn. På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn.
"Detta är den värsta situation man kan föreställa sig kan hända, sade teamchefen Tim Newton, som har talat med skepparen David Witt och navigatören Libby Greeenhalgh om vad som hände i måndags.
Mästarnas bygge bländar än
- Detaljer
- Träffar: 3714
Med sitt djupa, linjesköna skrov briljerar Briljant när brisen fyller i. Hon rör sig behagligt och gör goda 7 – 7,5 knop på kryssen. Foto Christer Lundin
Vackra, välbyggda båtar har en sällsam dragningskraft, särskilt om de är ritade av legendariska Sparkman & Stephens. Så är det med forna, framgångsrika 40 - fotaren Briljant ex Charlotta. Hon och systerbyggena Pavane och Honey var heta 1964. Idag kan Briljant beundras där hon svajar på boj utanför Lidingö. Linjerna, detaljerna minner om från en tid då båtar byggdes mästerligt, beställarna var herrar och Martinssons i Svineviken bäst på Bohuskusten. Följ med och njut av äkta båtbyggarkonst.